Danmark anses for at være et af de nemmeste lande i verden at starte virksomhed i. Dette hænger blandt andet sammen med, at vi i Danmark har et ret enkelt system for registrering af virksomheder, og at det er ret nemt og hurtigt at opfylde de krav, der stilles for etablering virksomhed. Dog er der nogle skridt, du skal tage, for at komme i gang som iværksætter. Du kan følge dem herunder:
1) EVALUÉR DIN IDÉ
Din idé og koncept er hele grundlaget for din virksomhed. Det er derfor også her, du bør ofre megen tid til at evaluere, vurdere og forbedre. Du bør i første omgang stille dig selv nogle kritiske spørgsmål som f.eks.:
- Kan produktet produceres eller ydelsen frembringes?
- Kan det sælges?
- Kan det blive rentabelt?
- Er du motiveret nok?
Herefter kan det klart anbefales, at du går mere i detaljer med din idé, herunder at undersøge markedet for konkurrenter og efterspørgsel. Der findes flere gode bøger på markedet om idéudvikling, som kan give dig god information. Du er selvfølgelig også velkommen til at kontakte os og få en snak om din idé.
2) VALG AF VIRKSOMHEDSFORM
Som iværksætter bør du gøre dig tanker om, hvilken virksomhedsform du ønsker din virksomhed skal have. Virksomhedsformen har betydning for bl.a. skatteforhold, kravene til bogføringen, regnskabet og ikke mindst økonomiske risici. Der er mange muligheder for valg af virksomhedsform. Spørgsmålet er, hvilken virksomhedsform, der passer bedst til dig, dine fremtidsplaner og økonomi.
3) NAVNGIV DIN VIRKSOMHED
Når du er kommet til at navngive din virksomhed, er du tæt på at være i gang. Du har muligvis allerede fra starten haft et navn i tankerne, men der er nogle forhold, du skal overveje, når du vælger et navn
- Har andre rettighed over navnet?
- Bør jeg selv beskytte mit navn?
- Hvilke signaler sender mit navn?
4) REGISTRERING AF VIRKSOMHED
Når du har valgt navn, skal du have virksomheden registreret. Bemærk, at hvis du omsætter for kr. 50.000 eller mere det første år, skal du lade dig momsregistrere. Du kan enten vælge at gøre det selv eller lade os udføre registreringerne – så ved du alt er i orden.
5) FINANSIERING
Hvis du har behov for finansiering i forbindelse med opstart af din virksomhed, er det vigtigt, at du kan præsentere dit projekt og dine overvejelser ordentligt. Her anbefaler vi, at du udarbejder en forretningsplan og et budget, det signalerer overblik og kontrol over projektet. Der er også overvejelser i retning af, hvilke muligheder du har for finansiering, og hvilke der er mest hensigtsmæssigt for dig, så du kommer bedst fra start. Vi rådgiver gerne om forretningsplaner, budgetter og finansieringsmuligheder.
6) VIRKSOMHEDENS ØKONOMI
Når du er blevet virksomhedsejer, er du ansvarlig for økonomistyringen. Du skal bl.a. stå for at tage de rette beslutninger for driften af virksomheden – hvilken beslutning er mest rentabel nu og fremadrettet.
Et vigtigt ansvarsområde er, at der føres et korrekt bogholderi. For mange er dette uoverskueligt, besværligt og svært. Derfor vælger mange at outsource denne opgave bl.a. til revisor eller bogholder. Man bruger ofte sin tid bedre på at arbejde i virksomheden og generere indtjening.